High performance masten giver sejlet det bredeste vindområde og mest mulig stabilitet. Samtidig bliver sejlet også lettere at trimme.
Masten er så vigtig for et high performance sejl, at man i princippet ikke kan arbejde med sejludvikling uden også at arbejde med mastens egenskaber. Blandt andet derfor har NeilPryde valgt at producere sine egne master.
De fleste sejlmagere bruger en standard mast som platform for et nyt sejldesign, mens
NeilPryde selv fremstiller egne carbonmaster og derfor har det optimale grundlag for arbejdet med hver sejlmodel og hver sejlstørrelse. Masteudviklingen giver ganske enkelt en ekstra dimension i udviklingen af sejlene.
Bøjekurverne i Pryde’s master er individuelt tilpasset sejlstørrelsen, og sejlet vil være veltrimmet uanset om man vælger den prisrigtige X3 mast, den lettere og dyrere X6 performance mast, eller den ultralette og ekstremt hurtigt reagerende X9 mast.
X35 RDM
LENGTH/CM |
STIFFNESS |
WEIGHT/KG |
CODE |
340 |
13 |
1.40 |
RMX35R340 |
370 |
16 |
1.90 |
RMX35R370 |
400 |
19 |
2.20 |
RMX35R400 |
430 |
21 |
2.50 |
RMX35R430 |
Forholdet mellem sejl og mast
En af de vigtigste elementer i Pryde’s designarbejde er forholdet mellem sejl og mast.
Det Maui-baserede NeilPryde Design Center, med Robert Stroj i spidsen, arbejder året rundt med videreudvikling af sejl, og oftest er forbedringerne kun mulige, hvis masternes kurver og karakteristik ændres sideløbende.
De fleste sejlmagere bruger en standard mast som platform for et nyt sejldesign.
NeilPryde fremstiller selv carbonmaster og har derfor det optimale grundlag for arbejdet med hver sejlmodel og hver sejlstørrelse.
At Pryde virkelig er et skridt foran med mastedesign, understreges af Robert Stroj’s beskrivelse af mastekurverne:
”Normale carbonmaster har enten Constant Curve eller Flex Top. Vore master har Progressive Flex Curve, der i korte træk betyder at masternes kurve varierer i forhold til længden.
Afstanden fra mastefod til bommens placering er jo omtrent ens på alle sejlstørrelser, nemlig 130-140 cm. Men mastelængden over bommen er vidt forskellig, og eftersom bommen jo støtter masten, vil en kort mast altså være forholdsvis mere støttet end en lang mast. Derfor arbejder vi med blødere top i de korte master og stivere top i de lange.”
”Vi tager også højde for, at master med lavere carbon indhold flexer anderledes end master med højere indhold. Hvis f.eks en 60% carbon mast udvikles med samme curve som en 100% carbon mast, vil 60% masten føles klart blødere. Og sejlet vil føles mindre stabilt. ”
”Ved at ændre på mastekurven kan vi sikre at f.eks vore X6 master stabiliserer sejlet på samme måde som en X9 mast, - blot er X9 masten lettere og flexer hurtigere. Det er blandt andet derfor, alle Pryde sejl fungerer godt uanset om de rigges på X3, X6eller X9 master.”
”Vi bruger ikke tid på at tjekke Pryde masternes performance i andre sejlmærker, men der er under ingen omstændigheder tvivl om, at alle sejl fungere bedre, hvis de rigges på en mast med den rigtige kurve og flex.”
Og hvad betyder alt det teori så for min sejlads? Det betyder, at du vil få et veltrimmet sejl uanset om du vælger den prisrigtige X3 mast eller den dyrere X6 performance mast. Den ambitiøse kapsejler vælger den ultra lette X9 mast, men uanset valget vil Pryde sejlet altså være veltrimmet på alle tre modeller.
Normal.dotm
0
0
1
327
1866
Ã…rhus Surf og Ski aps.
15
3
2291
12.0
Forholdet mellem sejl og mast
En af de vigtigste elementer i Pryde’s designarbejde er forholdet mellem sejl og mast.
Det Maui-baserede NeilPryde Design Center, med Robert Stroj i spidsen, arbejder året rundt med videreudvikling af sejl, og oftest er forbedringerne kun mulige, hvis masternes kurver og karakteristik ændres sideløbende.
De fleste sejlmagere bruger en standard mast som platform for et nyt sejldesign.
NeilPryde fremstiller selv carbonmaster og har derfor det optimale grundlag for arbejdet med hver sejlmodel og hver sejlstørrelse.
At Pryde virkelig er et skridt foran med mastedesign, understreges af Robert Stroj’s beskrivelse af mastekurverne:
”Normale carbonmaster har enten Constant Curve eller Flex Top. Vore master har Progressive Flex Curve, der i korte træk betyder at masternes kurve varierer i forhold til længden.
Afstanden fra mastefod til bommens placering er jo omtrent ens på alle sejlstørrelser, nemlig 130-140 cm. Men mastelængden over bommen er vidt forskellig, og eftersom bommen jo støtter masten, vil en kort mast altså være forholdsvis mere støttet end en lang mast. Derfor arbejder vi med blødere top i de korte master og stivere top i de lange.”
”Vi tager også højde for, at master med lavere carbon indhold flexer anderledes end master med højere indhold. Hvis f.eks en 60% carbon mast udvikles med samme curve som en 100% carbon mast, vil 60% masten føles klart blødere. Og sejlet vil føles mindre stabilt. ”
”Ved at ændre på mastekurven kan vi sikre at f.eks vore X6 master stabiliserer sejlet på samme måde som en X9 mast, - blot er X9 masten lettere og flexer hurtigere. Det er blandt andet derfor, alle Pryde sejl fungerer godt uanset om de rigges på X3, X6 eller X9 master.”
”Vi bruger ikke tid på at tjekke Pryde masternes performance i andre sejlmærker, men der er under ingen omstændigheder tvivl om, at alle sejl fungere bedre, hvis de rigges på en mast med den rigtige kurve og flex.”
Og hvad betyder alt det teori så for min sejlads? Det betyder, at du vil få et veltrimmet sejl uanset om du vælger den prisrigtige X3 mast eller den dyrere X6 performance mast. Den ambitiøse kapsejler vælger den ultra lette X9 mast, men uanset valget vil Pryde sejlet altså være veltrimmet på alle tre modeller.